zondag 19 juli 2009

#23dingen

Vandaag neem ik even de tijd voor de laatste huiswerkopdracht waarin gevraagd is te evalueren wat ik de laatste tijd geleerd heb. Nu kan ik me er met een Jantje-van-leiden van afmaken, maar ik wil een diploma dus zal ik alles op een rijtje zetten.
In het algemeen: ik heb ontzettend veel geleerd en vele uren achter de pc doorgebracht en aanvankelijk vele frustraties gekend. Ik heb veel ontdekt. Omdat ik eerder ook al regelmatig achter de pc te vinden was, ik ben tenslotte ook informatiebemiddelaar, waren de 23 dingen aan mij goed besteed. Ik vond het leuk en leerzaam en mijn nieuwsgierigheid werd vaak geprikkeld.
Waaraan ik mijn twijfels heb is dat ik misschien teveel sporen op het internet heb achtergelaten. Als je die wilt wissen lukt het niet meer. Een klein voorbeeldje is de foto van Arthur Japin die ik heb bewerkt in flickr toys door er een ballonnetje met tekst in te plaatsen. Ik vond dat dit eigenlijk niet kon en heb de foto gewist. Toch vind je hem terug bij het zoeken naar afbeeldingen als je een bepaald zoekwoord intikt (welk vertel ik niet). Verder las ik in de krant allerlei alarmerende berichten over cybercriminelen. Zie:
http://www.nrc.nl/buitenland/article2301358.ece/Cybercriminelen_infiltreren_netwerken_steeds_slimmer
Google is heel handig om je in talloze handige toepassingen van binnen te lokken. Het begint met het aanmaken van een gmail adres en vervolgens word je bijna automatisch meegesleept. Maar ik heb begrepen uit berichten van de laatste week dat er een concurrent aan komt.
Ik heb sommige dingen veel bekeken en ermee gewerkt. Sommige gebruik ik nog dagelijks. Andere heb ik alleen aan gesnuffeld anders had ik geen privé sociaal leven meer.
Mijn coach Jan heeft zich er, wat mij betreft, niet met een Jantje-van-leiden vanaf gemaakt. Hij was bijna de enige, samen met Annie, die op mijn weblogberichten reacties gaf. Bedankt coach. We horen nog wel van je hoe we sommige dingen gaan inzetten in ons werkverband.
Een heel leuk nevenverschijnsel was ook dat ik via bibliotheek 2.0 een oud-dorpsgenoot die ongeveer 30 jaar geleden stage liep in de Nuenense bibliotheek en nu werkzaam is in de universiteitsbibliotheek in Leiden, "ontmoette". We hebben elkaar in de werkelijke Nuenense omgeving al een keer ontmoet.
Kortom:
- weblog: leuk. Zal ik zeker bijhouden en als het er beter uitziet zal ik hem wel openbaar moeten maken anders heeft het geen zin. Een weblog door bibliotheekmedewerkers voor bibliotheekklanten is ook een optie. Het weblog van Bibliotheek Vlissingen is een mooi voorbeeld. Alhoewel ik zou willen weten hoe vaak de klanten die bekijken. Er wordt niet veel op gtereageerd.
- rss: ik heb er al veel aangemaakt voor mezelf en voor mijn werk. Ik zal rss zeker blijven gebruiken. Erg handig en efficient.
- Flickr(snippy,picnic): leuk en gebruik ik ook. Ik speel graag met foto's, trefwoorden enz. Ook voor de het werk zie ik mogelijkheden. Er staan talloze afbeeldingen op die je, na toestemming, zou kunnen gebruiken. Ook het bewerken van foto's is leuk om te doen en bruikbaar.
-Delicious: heel handig. Ik voeg nog steeds toe en heb Theo's voorbeeld gevolgd door alles in PIM tagbundles onder te brengen. Ook bruikbaar bij het inlichtingenwerk.
- Wiki's: hiermee heb ik niet veel gedaan maar het is binnen het werk heel bruikbaar
- twitter. Daarover had ik mijn twijfels. Toch handig. Er wordt zelfs vanuit bibliotheek 2.0 geexperimenteerd met een aladin twitter account. Ik gebruik het af en toe als ik "mijn ei" snel kwijt wil, vooral over korte berichtjes die een link hebben naar de bibliotheekwereld.
- online kantoortoepassingen: daarmee valt van alles te doen. Je hoeft zelfs geen eigen software meer te hebben. Google biedt alles aan. Maar daarin schuilen ook gevaren. Zie het bericht over cybercriminelen.
- podcasts: niet veel mee gedaan vanwege tijdgebrek wel handig als je allerlei uitzendingen nog eens terug wilt zien/horen. Via Itunes is er veel te downloaden. Misschien als ik onze Apple ipod meer ga gebruiken na 23 dingen dat ik het nog eens ga bekijken.
- YouTube: een succesnummer! Wat wordt dit veel gebruikt en wat staat er veel op. Het is me gelukt 2 amateuristische filmpjes van mezelf op YouTube te plaatsen. Ook heel goed te gebruiken voor de bieb (het filmpje dat we leuk vonden, "Ask" wordt zelfs voor dommeldal gebruikt)
-librarything: leuk maar veel werk om op te zetten, bijhouden zal meevallen. Wordt vervolgd...
-sociale netwerken: ik wist niet dat het er zoveel waren. Ik ben al bij bibliotheek 2.0 en een paar andere kleintjes af en toe actief. Daarbij houd ik het even. Voorlopig geen facebook en hyves.
-Muziek online: Leuk: had al bit torrent gedownload. ITunes nu ook en die werkt perfect.
- Aquabrowser: wordt de toekomst. Als de klant er aan gewend is zal hij niet anders meer willen. Ook de Brabantwijzer en zoeken. bibliotheek.nl werkt prima. Graag ook in dommeldal op de publieksopacs.
-bibliotheek 2.0: is al bijna verleden tijd heb ik begrepen. 3.0 komt er aan. Toch is dit een prima initiatief en een prima voorbeeld van hoe je met vakgenoten kunt communiceren.
Als ik de dingen die ik beschreven heb optel kom ik niet niet tot 23. Terugbladerend herinnerde ik me weer dat sommige dingen samen werden gevoegd. En dat we ook tijd voor bezinning en beschouwing kregen.
Dank en Amen

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kon het dus ook niet laten nog even iets toe te voegen? Jammer dat de dingen afgelopen zijn. Ik heb je weblog graag gelezen. Groet Annie en wat ik vergeten was te zeggen: fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief