dinsdag 31 juli 2012

Voor Xenia. Hartelijke groeten uit Nuenen

Via facebook kwam ik in contact met Xenia. In de jaren zeventig woonde zij in Nuenen en volgde de bibliotheekopleiding. Ze liep stage in de bibliotheek in Nuenen waar ik toen hoofd was (zo heette dat toen nog). Waar ik helemaal verlegen van werd is haar opmerking enkele maanden geleden dat ik destijds een voorbeelfd voor haar was en dat ik haar inspireerde om voor het vak van bibliothecaris te kiezen. En geloof het of niet: werken in een bibliotheek is nog steeds een grote passie. Xenia werkt nu in Canada in een bibliotheek in Edmonton (Alberta) Canada. Ik beloofde haar een impressie te sturen van de Nuenense bibliotheek. Weliswaar van een andere locatie dan die zij kende. De collage geeft een beeld van van de vele functies die de bibliotheek heeft. Ook zijn 2 foto's te zien uit Canada waar we vorig jaar op vakantie waren (en ik nog niet wist dat Xenia daar woonde met haar gezin. Dus Xenia: bij deze. Volgens mij kun je de afbeelding aanklikken en vergroten (hoop ik)

4 opmerkingen:

  1. Hallo Annette, wat leuk! Voor een opruimhulp bij ons (toen nog scholiere) was ik ook een voorbeeld, zij wilde ook bibliothecaris worden. Zij gaf zich op voor de opleiding die via een roc zou plaatsvinden. Betaalde zelfs al de aanbetaling... En kreeg later de melding dat de opleiding geen doorgang vond wegens te weinig studenten .... Jammer, ging niet door. Kon niet doorgaan ... En zo stromen er dus geen jonge bibliotheekmedewerkers meer in

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms gebeurt dat gelukkig nog Tryntsje. Ook in de Nuenense bibliotheek werkt momenteel een opruimhulp (jongen) die helemaal enthousiast is wat de bibliotheek betreft. Maar inderdaad de opleiding bestaat niet meer. Hij gaat nu de archivarisopleiding (heet dat zo?)volgen. Dus het komt nog voor dat jonge mensen voor ons vak kiezen. Gelukkig is er ook nog de Library school. Moeten wel meer studenten zich voor aanmelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb IDM gestudeerd en werk nu ook in de bibliotheek. De Library School kost teveel geld, dus je er zomaar voor aanmelden kan niet.
    Ik zou mensen dan het beste aanraden om te beginnen met IDM en stages gaan lopen in openbare bibliotheken. Vanuit daar dan verder kijken.
    Wat ook belangrijk is, is dat je op de werkvloer moet beginnen en niet al reeds in de staf. Contact met klanten is nog steeds het leukste en leerzaamste wat er is in het bibliotheekwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik het wel mee eens ja: las hoe duur het is om de Library school te volgen. Maar directies moeten wel investeren in goed personeel. Xenia, over wie ik het heb in mijn blogbijdrage, volgde destijds de bibliotheekacademie, die voorganger van de IDM.Veel meer jongeren dan nu kozen voor deze opleiding.Ik heb geen idee hoe de aanmeldingen bij de IDM lopen. Ik heb er een beetje een hard hoofd in gezien de berichtgeving over bezuinigingen in de bilbiotheekwereld

      Verwijderen

Blogarchief