zaterdag 17 april 2010

E-book: gadget voor vijftigplussers??

De Kindle, de e-reader van Amazon, wordt gekocht door vijftigplussers. Een gegeven dat Amazon zorgvuldig verborgen houdt omdat ze het hippe, jonge en coole imago in stand wil houden.

Klopt wel wat er gisteren in de NRC stond. Onze basisbibliotheek leent e-readers uit en vooral 50+ heeft veelvuldig reserveringen geplaatst.


Volgens de auteur, uitgever, is er nog hoop voor de uitgevers en zij relativeert de hype rondom de e-books. Omdat er op het artikel auteursrecht rust een klein stukje in dit blogbericht (voor het hele artikel raadpleeg de krantenbank in de aquabrowser)



Het e-book is zeker niet alleen een hype. Maar de digitale profeten moeten niet denken dat uitgevers overbodig worden. Er komt vooral werk bij, voorspelt Mizzi van der Pluijm.
Al vanaf het allereerste begin ben ik een groot voorstander van e-books, en als uitgeverij hebben wij er hard aan gewerkt onze boeken als e-book leverbaar te krijgen. Nu kost het alleen nog maar geld, maar daarom is dit de tijd om te experimenteren zonder dat een foutje meteen dramatische gevolgen heeft.

Het gonst rondom ons uitgevers en e-book is het toverwoord. Drie keer zwaaien met je e-reader en de schrijver is bevrijd uit de ketenen waarin wij uitgevers hem jarenlang hebben vastgeslagen. Eindelijk kan hij zelf zijn publiek bereiken. En niet alleen voor de schrijver naakt de bevrijding, ook voor de boekhandelaar. Nu het uitgeven van een boek een kwestie is van een paar knoppen op een toetsenbord, is hij de nieuwe uitgever.

Om geen minuutje van deze revolutie te missen staan de media bol van de e-books, waardoor het gevoel van urgentie nog vergroot wordt. Maar ik wil toch een paar kanttekeningen maken.

Ten eerste vormt de omzet van de e-books nog geen procent van de totale omzet. Ook in Amerika niet. Terwijl de e-readers daar al langer op de markt zijn, en de agressieve benadering van e-books door Amazon toch zoden aan de dijk zou moeten zetten. Amazon is ertoe overgegaan e-books aan te bieden voor 9,99 dollar, ver onder de marktprijs. Maar ook die weggeefstrategie heeft er niet toe geleid dat er wat omzet betreft over serieuze bedragen gesproken kan worden.

Maar ook buiten de kille cijfers zijn er aanwijzingen. Toen Steve Jobs zijn iPad introduceerde, kwam het e-book als gebruiksmogelijkheid pas na een uur aan de orde. Wat aangeeft dat de ziener van deze tijd - en vooral ook de verdiener van deze tijd - eerst nog een paar honderd andere mogelijkheden ziet om aan de iPad geld te verdienen.

De Kindle, de e-reader van Amazon, wordt gekocht door vijftigplussers. Een gegeven dat Amazon zorgvuldig verborgen houdt omdat ze het hippe, jonge en coole imago in stand wil houden.

Dus hoe terecht is alle opwinding eigenlijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief